Praktische incassotips om wanbetalers aan te pakken

Het is de nachtmerrie van de zelfstandig ondernemer: De Wanbetaler. Heb je eenmaal een ‘rotte appel’ binnen de gelederen gespot, dan kan het binnenhalen van je zuurverdiende geld nog weleens lastiger worden dan je denkt. Een incassobureau inschakelen kan dan een uitstekende optie zijn, maar hou er rekening mee dat je op dit vlak aan wetten en regels gebonden bent. 

Regeren is vooruitzien: wil je problemen in de toekomst voorkomen, dan zorg je er nu al zo goed mogelijk voor dat je klanten tijdig betalen. Nee, dat betekent niet dat je met ze meegaat naar de geldautomaat. Maar het betekent wel dat je tijd en aandacht hebt voor een goed debiteurenbeheer. Dat begint al bij je algemene voorwaarden. Heb je algemene voorwaarden opgesteld als basis van de zaken die je doet met je klanten? Zo ja, zijn deze nog up-to-date en juridisch waterdicht?

En nu je toch bezig bent: hoe staat het met je betalingstermijn? Wordt deze duidelijk vermeld op je factuur? Je zal het misschien niet geloven, maar er zijn nog steeds ondernemers die vergeten om een betalingstermijn op hun facturen te vermelden. Moet je op een kwade dag een incassobureau inschakelen, dan zal je merken dat de incassoprocedure strandt voordat ‘ie überhaupt begonnen is: zonder betalingstermijn heb je geen poot om op te staan, omdat je de klant niet hebt laten weten wanneer de betaling binnen moet zijn. Eind 2050 is dus vroeg genoeg.

Boter bij de vis

De meeste ondernemers houden zich liever bezig met hun werk dan met de administratie. Aan het einde van de klus direct een factuur sturen schiet er dus nog weleens bij in. Toch is dat niet handig. Doordat het geld wel verdiend maar niet geïncasseerd wordt, blijft het in feite “zweven” en kan je er niets mee doen. Je eigen vaste lasten lopen ondertussen gewoon door. Wil je een gezonde cashflow in je onderneming, factureer dan vrijwel direct na (op)levering.

Wordt je rekening niet tijdig betaald? Ook hier geldt: onderneem direct actie! Bel je klant op en zeg dat je factuur nog steeds niet betaald is. Als de klant wel wíl, maar niet kán betalen, kom je hier tijdens een gesprek gauw achter. Je kan er in dat geval voor kiezen om bijvoorbeeld een betalingsregeling af te spreken. Maak hierbij wel altijd concrete afspraken over betaaldata en betalingstermijnen en leg deze afspraken schriftelijk vast! Mocht de debiteur in de toekomst de vordering betwisten, dan sta je met schriftelijk vastgelegde afspraken een stuk sterker.

Spreek ook af dat de gehele vordering opeisbaar wordt zodra de klant een betalingstermijn niet op tijd voldoet. Op die manier zorg je ervoor dat je vordering altijd in z’n geheel opeisbaar blijft, in plaats van alleen de afzonderlijke betalingstermijn(en).

Eerste hulp bij wanbetalers

Een mooie klus achter de rug, factuurtje gestuurd en nog steeds geen geld op de rekening verschenen? Laat de betaling niet nog even op z’n beloop, maar stuur je klant een vriendelijke doch niet mis te verstane aanmaning. Een klant die van goede wil is, maar gewoonweg vergeten is om te betalen (verreweg de meesten) betaalt daarna direct alsnog. Blijk je een notoire wanbetaler aan de haak geslagen te hebben? Dan is het nu zaak om op korte termijn doortastend te handelen.

Dit doe je door een incassobureau te zoeken om je openstaande vordering aan toe te vertrouwen. Hierbij kan je kiezen tussen een incassobureau dat op basis van no cure, no pay opereert of een incassobureau dat een vaste provisie hanteert.


Incassobureau nodig? Vraag vrijblijvend een offerte op!

Je ontvangt vrijblijvend en kosteloos meerdere offertes van verschillende incassobureaus. Bespaar geld en tijd, vul nu gratis en vrijblijvend dit formulier in!

OFFERTE AANVRAGEN >


(Geef een waardering)
Loading...