Als zzp’er een incassobureau inschakelen

Zzp-er incassobureau inschakelenWanbetalers kunnen een zzp’er slapeloze nachten bezorgen. Werk je als zelfstandige, dan merk je al snel dat “recht hebben” en “recht krijgen” soms héél verschillende zaken zijn. Maar hoe ga je als zelfstandige om met klanten van wie je nog geld tegoed hebt en wanneer kan je als zzp’er een incassobureau inschakelen? Soms kan dat eerder dan je denkt!

Voordat je je eerste factuur verstuurt, is het belangrijk te bedenken welke betalingstermijn je je klanten gunt. Uiteraard moet je wel een redelijke termijn voor ogen hebben: het is niet realistisch om te verwachten dat je klant binnen drie dagen de rekening heeft betaald. (Overigens zal je al snel ontdekken dat sommige mensen hun rekeningen altijd vrijwel direct betalen. Met een beetje geluk heb je een agenda vol met zulke klanten.)  De meeste facturen vermelden een betalingstermijn van 14 dagen of van 30 dagen, maar dit wil niet zeggen dat je aan deze vermelding rechten kunt ontlenen: dat kan alleen wanneer je dit expliciet in je algemene voorwaarden hebt gesteld of met je klant hebt afgesproken. De betalingstermijn kan dan ook gerust uitlopen naar één of twee maanden: dit is binnen Nederlandse begrippen nog steeds een redelijke termijn.

De eerste betalingsherinnering

BetalingsherinneringHeb je na twee maanden nog steeds geen betaling ontvangen en heeft de klant niets van zich laten horen? Dan wordt het zo zoetjes aan tijd voor het sturen van een betalingsherinnering. Hierover hoef je je niet bezwaard te voelen: betalingsherinneringen zijn aan de orde van de dag. Wel is het -omwille van de verhouding met je klant, maar ook gewoon omwille van fatsoen- belangrijk dat je de eerste betalingsherinnering vriendelijk en zakelijk formuleert. Meestal is het afdoende om de klant te herinneren aan het feit dat er nog een bedrag openstaat- meteen met betalingstermijnen gaan zwaaien is niet erg aardig en in de meeste gevallen ook niet nodig. Pas bij het sturen van een tweede betalingsherinnering mag je de klant erop wijzen dat je indien nodig overgaat tot een incassoprocedure.

Als zzp’er een incassobureau inschakelen

Blijft de betaling, ondanks het sturen van betalingsherinneringen, uit? Dan wordt het tijd om een incassobureau in de arm te nemen. Wellicht denk je dat een incassobureau iets is voor grotere bedrijven, maar als zzp’er een incassobureau inschakelen kan net zo goed: ook jij hebt tenslotte recht op het geld waarvoor je gewerkt hebt. Het inschakelen van een incassobureau is een goede manier om het recht alsnog z’n beloop te laten krijgen, ook als het slechts om een geringe vordering gaat.

IncassobureausKies je voor een incassobureau, dan is het verstandig om in zee te gaan met een bedrijf dat werkt op basis van no cure, no pay. Zo weet je zeker dat er alleen een bedrag in rekening wordt gebracht wanneer het daadwerkelijk lukt om de vordering op de debiteur te verhalen. Wel is het zo, dat het ‘no cure no pay’-gedeelte meestal alleen van toepassing is op de fase waarin het incassobureau aanmaningen stuurt. Deurwaarderskosten en de kosten van een gerechtelijke procedure vallen hier dus níet onder. Uiteraard kan je wel proberen om deze kosten op je wanbetalende klant te verhalen, maar zoals het spreekwoord zegt: van een kale kip kan je niet plukken. Dit is dus zeker iets om bij stil te staan.

Wanneer incassobureau in de arm nemen?

Als zzp’er een incassobureau inschakelen: niet te vroeg, niet te laat, maar wanneer dan wel? Een goede richtlijn is om 90 dagen na de vervaldatum van de factuur de stap te zetten naar het incassobureau. Wacht je te lang, dan daalt de kans op een succesvolle incasso aanzienlijk. Vraag nu kosteloos een offerte op. Zo zie je gelijk wat de eventuele kosten zijn. Ook ideaal om meer duidelijkheid te krijgen in hoeverre het wel/niet haalbaar is. Het enige wat je hoeft te doen is dit formulier in te vullen en wij doen de rest. Je zit nergens aan vast, het is kosteloos en vrijblijvend.

Offerte aanvragen >